donderdag 15 augustus 2013

Twee maanden stilte, maar niet stilgezeten.


Het is nu een goede tweetal maand geleden dat ik iets gepost heb op deze blog. Iets wat ik zeer spijtig vind, vermits ik al enkele berichten klaar heb staan om te schrijven. Ideeën, foto's, maar helaas nog geen tijd genoeg gehad om er eens aan te beginnen, iets waar ik nu verandering in ga brengen. 



Voor velen onder ons is het momenteel een vakantieperiode. Samen met de familie of vriend/vriendin weggaan, genieten van de zon en in mijn geval.... lekker eten. Om dit te delen met jullie zal deze blog niet gaan over een recept, maar een ervaring, gelukkig nog steeds een culinaire ervaring.











Zoals jullie zien op de foto - al is hij een beetje wazig- ben ik gaan eten met enkele vrienden. 
Een week hiervoor waren we met z'n allen gaan helpen op een trouw van twee vriendinnen van mij. Om iedereen te bedanken voor hun hulp bij het opdienen van de drankjes en hapjes, had ik beloofd hen te trakteren op een goede maaltijd. Niet in de eerste beste frituur, maar een tof restaurantje, al was het in dit geval een brasserie.

Als je de naam "Sint-Martens-Latem" hoort, zal je redelijk snel denken aan de dure huizen en de zelfgekroonde elite van Vlaanderen. Hierdoor was ik vooral benieuwd naar de kunsten in de keuken van "Brasserie Boulevard".

Toegekomen, werden we zeer snel en vriendelijk onthaald door een van de obers. Met een grap en een lach konden we plaatsnemen aan een toffe ronde tafel. Het interieur is strak maar verliest geen gezelligheid door de kleine details; enkele vazen met witte bloemen, een open haard, enz.


Het menu werd op een best wel leuke manier gepresenteerd. Iets wat ik nog niet in veel restaurants heb gevonden.
Het was een lange, dunne kaft met het logo erop met daarin een accordeon van verschillende gangen en dranken.
Een goede start, die beloofde dat het team achter Brasserie BLVD niet enkel gaat voor klassiek.  



Tijdens het maken van onze keuze, kregen we een bordje voorgeschoteld, bestaande uit enkele toastjes, met in het midden een aluminium schaaltje met een salade van kip, met geroosterde ajuintjes en een kleine tint van mosterd afgewerkt.
Een combinatie die ik zeker thuis eens zal namaken. 




Als voorgerecht, besloten we te kiezen voor enkele bordjes van het menu. namelijk:
- Oosterse balletjes met een currydip, afgewerkt met koriander
- Taco's, geserveerd met een avocadodip
- Buffalowings, met een BBQ sausje, bestaande uit Luikse stroop, koriander en sojasaus 

Deze werden verdeeld onder iedereen aan tafel, en iedereen was op slag fan van de avocadodip bij de taco's. De Oosterse balletjes waren iets te pikant voor mij, maar de buffalowings maakten dit op slag goed. De saus bij de wings, vond ik er niet direct bijpassen, maar die mening werd snel van tafel geslagen door anderen. Al bij al, een geslaagd voorgerecht




Als hoofdgerecht nam ik -zoals ik bij vele restaurants doe, de eerste keer ik er ben- de entrecote "Black Angus" met een béarnaise saus. Iets waarbij je direct kan merken of een restaurant een goede chef achter het fornuis heeft staan of eerder niet. 

Hierbij moet ik wel even vermelden, dat ik vroeger steevast 'bien cuit' koos toen men mij liet kiezen voor de cuisson. Na enkele jaren met boze blikken van vrienden en druk van de vriendin, ben ik eindelijk overgeschakeld naar à point, wat een ware openbaring was. 
De textuur van het vlees was goed; krokant gebakken aan de buitenkant, een licht rozige kleur vanbinnen, maar geen ongewenst bloed op het bord. Alweer een geslaagde gang.




De volgende gang was waarschijnlijk de gevaarlijkste. Als bakker heb je altijd wel enkele vooroordelen als je bepaalde gerechten op een kaart ziet staan. 

Denk hierbij maar aan Crème brûlée, Chocolademousse, en in dit geval, kaastaart met rode vruchten.
Ik ben énorm grote fan van kaastaart, helaas zijn er zoveel restaurants die dit keer op keer verkeerd combineren.
Hier vond ik de rode vruchten er helaas niet bij nodig. De bodem bevatte net genoeg smaak om het gerecht naar boven te duwen, en de smeuïge smaak van de kaastaart zorgde voor een zachte tint, daarom vond ik de zuurtegraad niet direct nodig, maar al bij al, een goed einde.

Wat ook belangrijk is voor vele mensen die eens lekker willen gaan eten, zal het prijskaartje zijn. Dit viel nog goed mee, voor het niveau die geserveerd werd, had ik een duurdere prijs verwacht.
Voorgerechten schommelen tussen de 15€ en 20€, hapjes kosten iets van een 10€, hoofdgerechten, afhankelijk van wat je kiest, kosten 25€ tot 30€ en voor de dessert betaal je 10€ tot 15€. 

Een aanrader is zeker eens de daglunch of weeklunch proberen. 
Welke het precies zijn, kan je altijd bekijken op hun facebookpagina. Het menu zelf vind je terug op hun site, waar je tevens ook sinds kort je tafel kan reserveren., al heb ik gemerkt dat dit nog niet volledig op punt staat, vermits sommige woorden niet verschijnen bij de selecties. 

Facebookpagina
Website
http://www.blvd.be/

Contactgegevens:
Brasserie Boulevard
Kortrijksesteenweg 175
9830 Sint-Martens-Latem
Tel.: 09/279.12.00 
Info@blvd.be