vrijdag 27 september 2013

Een verslaving moet gevoed worden, waarom dan niet met hartig gebak?

Voor zij die mij reeds kennen, zal het geen geheim meer zijn: Ik ben verslaafd aan voeding !
Zowel van koken als van eten, ik vind het zalig. Kijken naar voeding, de geur van eten, maar soms kan zelfs een foto genoeg zijn om water in de mond te krijgen. En wat is er nu geen beter plaats om prachtige foto's terug te vinden, dan in kookboeken.
De voorbije jaren zijn er honderden kookboeken gepasseerd in mijn handen. Telkens ik een winkel zie waar ze er verkopen, zal ik wel eens snel binnenwippen om te kijken welke ik nog niet heb.

Het was dus  vanzelfsprekend dat toen ik zag dat een ex-leerkracht van me een kookboek uitbracht, dat ik hem bij m'n collectie wou. En gisteren was het eindelijk zover: een mooi bruine enveloppe lag thuis klaar voor me op het kookeiland. Afzender? Geert Jonckheere! Mijn dag kon niet meer stuk.







"Basic: Hartig gebak" is de naam van het boek, en zoals  het hoort bij hartig gebak, zit er een goede vulling in. Het boek is uitgegeven bij Uitgeverij Lannoo, en in de reeks van "Basic" zijn er reeds enkelen uitgebracht, waaronder BBQ, brood, gebak, koekjes, enz.

Het boek zelf telt 140 pagina's en bestaat uit 55 recepten.
De eerste 10 pagina's krijg je uitleg over alle soorten grondstoffen: Welke kruiden je al dan niet moet gebruiken, welke soort kazen je hebt, enz.
Vervolgens basisbereidingen, waar je tomatencoulis vindt, voor toch maar de perfecte pizza te kunnen creëren ! Hierbij leer je ook het kneedproces voor de correcte bodem te kunnen maken, die in het derde hoofdstuk voorkomen, afhankelijk van de dikte en soort bodem, krijg je het telkens uitgelegd.
Eens we da basis geleerd hebben, kunnen we beginnen aan het echte werk. Na de drie hoofdstukken van basisgrondstoffen en -bereidingen, kunnen we overgaan naar de verschillende soorten hartig gebak.
Dit is vervolgens opgesplitst in een zestal categorieën:
- Pizza: allerlei verschillende soorten pizza, waaronder zelfs een zoete variant
- Kaastaarten: iets dat helaas niet zoveel voorkomt in de horeca, maar zeker zijn plaatsje verdient
- Quiches: wie kent het niet, een lekkere eiervulling, met telkens andere extraatjes erbij
- Groentetaarten: groenten, altijd gezond en nu ook lekker
- Hartige broodjes:  hamburgerbroodjes, focaccia, pizzabroodjes, voor de lekkerbekken onder ons
- Gebladerde hartige koeken: met mijn favoriet, het worstenbroodje



Elk recept is bovendien stap voor stap uitgelegd met telkens een bijhorende foto, wat ik zeer tof en belangrijk vind, zoals je ook kan zien op mijn vorige blogberichten, waar ik het op dezelfde manier probeer te doen.









Het boek kost amper 20 euro, wat zeker een goede prijs is voor wat je krijgt. Ik zal er alvast enkele recepten uit maken en de mensen rondom mij zullen mogen smullen van de vele hartige gebakjes !
Indien je geïnteresseerd bent, je kan het altijd bestellen op de site van Lannoo zelf http://goo.gl/rupDjE